Musikkforedraget: Afrofuturisme og lyden av fremtiden

Et foredrag om fenomenet som i lang tid har vært diskutert i undergrunnsmiljøer og nå nylig fått en mer synlig posisjon med forfattere som Nnedi Okorarfor, filmen Black Panther og artisten Janelle Monàe. Erik Steinskog fra Universitetet i København vil fortelle mer om den afrofuturistiske musikkhistorien fra 1950-tallet og til i dag!

Afrofuturisme har blitt diskutert blant kulturkritikere, musikere og akademikere siden første halvdel av 1990-tallet, men i lang tid mest i undergrunnsmiljøer. Innenfor de siste 10 år har fenomenet blitt mye mer synlig også innenfor en bredere offentlighet, med forfattere som Nnedi Okorarfor og N.K. Jemisin, og, ikke minst med filmen Black Panther. 

Fenomenet er samtidig del av musikkhistorien, og med et tidsperspektiv mye lengre enn tilbake til 90-tallet. Den afrofuturistiske musikkhistorien finnes hos Sun Ra og hans Arkestra (og går tilbake til 1950-tallet), hos George Clinton og Parliament/Funkadelic, innenfor hiphop, tekno, og elektronika, og innenfor R&B, kanskje tydeligst med Janelle Monáe. I dette foredraget vil Erik Steinskog gi et overblikk over afrofuturistisk musikk, og dermed samtidig fortelle hvordan en musikalsk science fiction kan gi forestillinger om en framtid preget av diversitet og mangfold – musikalsk, etnisk og kjønnsmessig.

Rockheim 12. mars kl.19.00 

Pris: 60,- /90,- 

Billetter: https://rockheim.hoopla.no/sales/musikkforedraget-afrofuturisme

Erik Steinskog er utdannet ved NTNU (med dr.art. grad i musikkvitenskap fra 2002). Siden 2009 er han lektor i musikvidenskab ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab ved Københavns Universitet. Han forsker i møtepunktet mellom musikkvitenskap, kulturstudier, og kjønnsforskning, og har de siste 5-10 årene ikke minst arbeidet med. I 2018 publiserte han boken Afrofuturism and Black Sound Studies: Culture, Technology, and Things to Come på PalgraveMacmillan.