Stor donasjon fra Torger Flatland

Rockheim har mottatt over 500 plakater, pressebilder og arkivalia fra Torger Flatland. Skiensmannen arrangerte sine første dansefester allerede mens han gikk på videregående skole, på midten av 60-tallet.

  • Torger Flatland fra Skien har styrt Torger Flatland Musikkproduksjon siden slutten av 60-tallet og drev også plateselskapet Sesam Records. Ole Ivars, D.D.E., Gluntan, Øystein Sunde, Scandinavia og Steinar Albrigtsen er noen av artistene han har jobbet med. 
Foto: privat
    1/1
    Torger Flatland fra Skien har styrt Torger Flatland Musikkproduksjon siden slutten av 60-tallet og drev også plateselskapet Sesam Records. Ole Ivars, D.D.E., Gluntan, Øystein Sunde, Scandinavia og Steinar Albrigtsen er noen av artistene han har jobbet med. Foto: privat

Dette er den største plakatdonasjonen Rockheim har fått. I tillegg til plakater og pressefoto, inneholder donasjonen blant annet masterbånd, kopier av årvisse orkesterkataloger og annet arkivalia knyttet til Flatlands virke med booking, management og plateselskap, fra slutten av 1960-tallet og helt til 2000-tallet.

– Jeg synes dette er historisk materiale det er viktig å ta vare på, fordi det dokumenterer en epoke i norsk kulturliv der dette med dans på lokalet var veldig stort. På 70- og 80-tallet var det der folk møttes. Og hvis alt dette blir liggende hjemme hos meg, får ingen glede av det. Derfor er jeg veldig glad for at Rockheim vil ta dette inn i samlingen sin, sier Torger Flatland som har drevet selskapet sitt fra Skien.

–Vi har nok noe materiale som kan knyttes til denne kulturen i samlingen fra før, men ikke mye. Når mye av Flatlands samling i tillegg representerer Skien og Telemark på lokalt nivå, blir dette en flott tilvekst til museets samling, sier musikkbibliotekar Bjørnar Bruket fra Rockheim.

  • Orkesterkataloger og annet fra donasjonen. 
Foto: Rockheim
    1/1
    Orkesterkataloger og annet fra donasjonen. Foto: Rockheim

Gjennom det lokale idrettslaget, på midten av 60-tallet, begynte Flatland å arrangere fester på en dansepaviljong ved Flatsjø i Flatdal, i Telemark. Flatland forteller at det fort tok av.

– Mange band ringte og spurte om å få spille, og ofte måtte jeg si at det dessverre var fullt. Så spurte de om jeg visste om andre steder som arrangerer dansefester. Ja, jeg kan snakke med andre steder, sa jeg. Og sånn starta moroa. Allerede i 1968 engasjerte jeg The Vanguards og Pussycats på den lille scenen ved Flatsjø.

  • Scenen ved Flatsjø, fotografert 50 år etter at The Pussycats og Vanguards spilte på den. Flatland forteller at lydanlegget var lite, så alt og alle fikk plass. 
Foto: Torger Flatland.
    1/1
    Scenen ved Flatsjø, fotografert 50 år etter at The Pussycats og Vanguards spilte på den. Flatland forteller at lydanlegget var lite, så alt og alle fikk plass. Foto: Torger Flatland.

I likhet med sin lillebror Hallvard, ble det senere lærerskole – men lite lærerjobbing. 

– 70- og 80-tallet var jo en gullalder for dans. Det var dans på hvert ett lokale Norge rundt. Om det ble arrangert på en lørdag eller mandag spilte ingen rolle. Folk møtte opp. Jeg satt på kontoret med en telefon i hvert øre i mange, mange år, forteller Flatland som på 80-tallet også startet opp plateselskapet Sesam Records, med hovedvekt på lokale band som spilte coverlåter - stort sett country og såkalte svensktopper. «Et hav av minner» med Rigmor Dørumsgaard fikk flere uker på Norsktoppen våren 1984.

  • Eksempler på pressefoto fra Flatlands donasjon. Foto: Rockheim.
    1/1
    Eksempler på pressefoto fra Flatlands donasjon. Foto: Rockheim.

Flatland var også tidlig ute med å selge kassetter på bensinstasjoner. Siden 2000 har han derimot gjort seg mest bemerket i media som daglig leder på Klosterskogen travbane. 

– Det passet meg bra, for etterspørselen etter band og artister minket veldig fort rundt årtusenskiftet. Markedet endret seg. Det ble store dansegallaer og eventer. «Dans på lokalet» ble mindre. Jeg var jo en av de første som begynte med dette, den eneste jeg kjente som drev på da jeg startet var Gunnar Eide i Oslo. Så dukket det opp mange etter hvert. Jeg traff Jahn Teigen for noen år siden. «Du var den første som hadde oss på turne. Vi spilte på Rjukan lørdag, og Notodden søndag. Det var turneen», sa Jahn. Husk at dette var i 1967, da Teigen var i starten av sin karriere og spilte med The Enemies, forteller Flatland.

Store deler av donasjonen er nå digitalisert og kan sees på DigitaltMuseum
Donasjonen inngår i Rockheims samling, tilgjengelig for fremtidige utstillinger. 

  • Over 500 plakater inngår i donasjonen. Foto: Rockheim.
    1/1
    Over 500 plakater inngår i donasjonen. Foto: Rockheim.