Loco Mosquito – The Posters of the Heroes He Once Had
Siden 2010 har Kenneth Apeland (f. 1982) – under navnet Loco Mosquito, markert seg som ledende innen silketrykk av konsertplakater til artister over hele landet. Det som startet som en hobby fra kjøkkenbenken i Bamble, med Rockeklubben i Porsgrunn som første oppdragsgiver, har med årene blitt en stor produksjon i eget trykkeri med tidligere bandkompis Martin Hvassing (f. 1982) på laget.
På kundelisten til Loco Mosquito finner vi artister og band som Raga Rockers, Satyricon, The Dogs, Thomas Dybdahl, Motorpsycho, Honningbarna, Kvelertak, Stein Torleif Bjella, Bel Canto og Sivert Høyem. Designduoen har også jobbet med større konsertarrangører og festivaler som Skien Live og Buktafestivalen i Tromsø, og ble tildelt «årets konsertplakat» under by:Larm i 2014 – stemt frem av Norske konsertarrangører sine medlemmer.
I plakatutstillingen «The Posters of The Heroes He Once Had» i Rockheim Galleri, får vi se 25 unike konsertplakater fra de siste 10 årene, nøye valgt ut av Apeland og Hvassing selv. Samtlige plakater er designet og produsert med silketrykk som metode.
Silketrykk (også kjent som serigrafi, sjablontrykk og screenprint) er en grafisk trykkemetode der trykkfarge blir presset gjennom en finmasket duk, gjerne i silke, som er strukket over en ramme. Motivet som skal trykkes er festet til duken med fotoemulsjon, og utgjør en sjablon som bestemmer hvor på underlaget – i papir, tre eller tekstil, fargen skal feste seg og ikke. Metoden ble hyppig brukt i produksjon av reklameplakater i USA på begynnelsen av 1900-tallet og fikk et nytt oppsving gjennom Pop art-bevegelsen på 1960-tallet. I dag er det vanlig å trykke digitalt, men det finnes enda få ildsjeler som benytter silketrykk som metode – deriblant Loco Mosquito.