Hopp til hovedinnhold

Veledighetsrocken

Tørkekatastrofen i Etiopia på midten av 1980-tallet skapte engasjement blant artister i store deler av den vestlige verden. De britiske øyene var først ute med Band Aid i 1984, som samlet de mest populære popartistene til en veldedighetssingel. I Norge fikk et lignende prosjekt i 1985 navnet Forente Artister. Dette året ble det arrangert spektakulære konserter som Live Aid i USA og England, mens vi i Norge hadde Rock on the dock. I etterkant ble en rekke lignende initiativ igangsatt for andre gode formål. «Veldedighetsrocken» var ikke et nytt fenomen, men preget populærkulturen for alvor på 1980-tallet.

Norske artister har en lang tradisjon for å stille opp for veldedighet, for eksempel på Momarkedet, som donerte inntekter til Røde Kors. Her reklamerer noen av syttitallets norske popstjerner for en samleplate til inntekt for Røde Kors-kampanjen «Afrika sulter». (Foto: Svein Boye Andersen)

80-tallet er jo ikke så lenge sia

Mann, 50

Den irske popstjerna Bob Geldof ble svært opprørt av TV-bilder fra tørkekatastrofen i Etiopia. Sammen med Ultravox-sangeren Midge Ure samlet han de mest populære britiske og irske popartistene under navnet Band Aid for å spille inn en veldedighetssingle som i all hast ble sluppet til julesalget i 1984. Singelen toppet listene, og pengene til de sulterammede rullet inn.

Også i Norge ville artister være med og hjelpe. To ulike initiativ startet tidlig i 1985, og kom etter hvert sammen i prosjektet Forente Artister. Talsperson ble Helge Gaarder, kjent fra Kjøtt og Cirkus Modern. (Faksimile: Nye Takter 110/1985)

«Det kvite flagget» var Altas bidrag til den gode sak, om enn ikke en like kjendisspekket affære som «Sammen for livet».

Museum24:Portal - 2025.01.07
Grunnstilsett-versjon: 2