Rockheim Galleri, 21. januar - 20. april 2015
Coverkunsten har ikke like lang historie som den analoge musikkplaten. De første grammofonplatene ble solgt i lommer av brunt papir. Etter hvert som masseproduksjonen tok til, ble det vanlig å trykke reklame på papircoverne. Først på førtitallet ble coverkunst elleromslagskunst utbredt som egen kunstform.
Lanseringen av LP-platen i 1948, og det såkalte gatefoldcoveret på midten av sekstitallet, ga mer plass til musikkinformasjon og kunstnerisk utfoldelse. Men omslagene ble ikke bare brukt til å formidle musikken, de ble også gjenstand for smarte markedsføringsstrategier, ikledd kunstnerisk form. For mange ble det et mål å skape samleobjekter eller ”must haves”. Et eksempel på dette er omslaget til førsteopplaget av The Beatles-albumet Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band (1967). I tillegg til et gatefoldcover, basert på en referansetung og påkostet fotosession, var utgivelsen spekket med bonusvedlegg som utklippbare pappfigurer, postkort, løsbart, sersjantstriper, jakkemerker og et stående utklipp av bandet.
Med dagens distribusjon av musikk via fildeling og strømmetjenester kan man sette sammen ”usynlige” favorittlåter i egne spillelister. Ikke bare er albumet som fysisk objekt truet, også konseptet album, som en komponert helhet, står i fare for å forsvinne. Dette innbyr til motreaksjon, og på 2000-tallet vokste det frem flere nisjeselskaper som dyrket det fysiske albumformatet.
Et eksempel på dette er den trondheimsbaserte labelen Crispin Glover Records. Etter oppstart i 2005 har CGR blitt kjent for sine forseggjorte og kunstferdige plateutgivelser. I utstillingen vises et lite utvalg av disse sammen med korte beskrivelser av ideene, teknikkene og aktørene bak plateomslagene.
Foto: Benedikte Skarvik