Rockheim Galleri, 31. mai - 1. september 2013
På Rockheim stiller Tidemann ut to organiske skulpturer fra en serie på fire produsert siden november. I motsetning til tidligere har han denne gangen lagt vekt på syntetiske materialer framfor dyrepels.
Han beskriver produksjonsprosessen som den frieste han har hatt så langt. I stedet for å lene seg på arbeidstegninger, skisser og konsepter, har han stolt på prosess og impulser, og nærmest lekt seg fram til resultatet.
De to andre skulpturene i serien, «Synthetic Flesh Study» og «Spiritual artifact for future reference», vil stilles ut i Entra-bygget ved Rockheim. Bygget holdes åpent under vernissagen, og vil ellers fungere som vindusgalleri.
Tidemann forteller at arbeidene har elementer fra 1980-tallets actionfigurer og tv-kultur, og fra graffiti og den såkalte syre- eller stonerkulturen. Det er inspirert av religiøse figurer og gjenstander, og deres opphav i mytologien.
Ikke minst er den inspirert av den amerikanske UFO-sekten «Heaven’s gate», og deres forbindelse med Nikes lansering av sko-serien med samme navn. I 1997 drakk de 39 sektmedlemmene en dødelig cocktail, før de trakk plastposer over hodene. Håpet var å bli tatt opp i UFO-en de mente svevde bak kometen Hale-Bopp som passerte jorda på det tidspunktet. Likene ble funnet i sengene i sektens hovedkvarter, i identiske klær og med splitter nye Nike-sko – og med fem dollar hver i lomma til interplanetarisk toll.
Erik Tidemann (født 1982) har en rekke samarbeid med musikere og festivaler bak seg; som utskjelt festivalkunstner på black metall-festivalen Nidrosian Black Mass; som kunstansvarlig på Pstereo- og Storåsfestivalen; som plateomslag- og labeldesigner, for å nevne noe.
Det siste halvannet året har han laget scenemasker til Kvelertak og Röyksopp. Tromsøduoen brukte sine under turnéstarten i Hollywood Bowl, mens Kvelertaks utstoppede hubro med lysende øyne var en effektiv rekvisitt da gruppa spilte på Byscenen i Trondheim i april.
I det hele tatt har mye av Tidemanns kunst en musikalsk klangbunn. Andre ganger er det musikken i seg selv det handler om. Som da han viste utstillingen «A doppelgangers fall in the shared soul of Ian Curtis», der den avdøde Joy Division-vokalisten gjenoppsto i ulike former. Eller verket «The Eazy-E HIV Odessey», en fiktiv fortelling om gansterrapperen Eazy-Es reise til helvete, skildret med tegninger inspirert av black metal-ikonografi.
Mørke, isolerte sjeler fra musikkhistorien har alltid interessert ham. Tidemann har selv nevnt Burzum, drapsdømte Varg Vikernes’ band, som en viktig inspirasjonskilde.
Nå har Rockheim gitt kunstneren frie tøyler til å fylle galleriet i første etasje. Resultatet er to organiske, mystiske skulpturer, «R.O.N« og «Upper Echelon from the great beyond» – begge godt egnet til å sette publikums fantasi i sving.