Hopp til hovedinnhold

Over 2 200 elever har lært om kristendom og populærmusikk

Hvorfor har musikk hatt en sentral rolle i kristendommens historie? Hvordan kan musikk brukes til å manipulere følelser?
Det er noen av spørsmålene vi har utfordret over 2 200 tiendeklassinger med, i løpet av januar.

  • 1/1
    Elever fra Flatåsen skole på besøk gjennom Den kulturelle skolesekken. Alle tiendeklassinger i Trondheim kommune har deltatt i vårt DKS-opplegg i januar 2020.

Det er vitenskapelig bevist at musikk påvirker oss. Musikk kan for eksempel brukes til å øke kjøpelysten vår på et kjøpesenter, den kan gi oss ruslignende opplevelser ved å skille ut endorfiner i hjernen vår og i følge Platon er det nettopp musikken som griper sjelen vår kraftigst. 

Vi har opplevd veldig tolerante og åpne elever som har tatt disse temaene på alvor, under vårt DKS-opplegg knyttet til Soli Deo Gloria - en utstilling om populærmusikk og kristendom i Norge (kan sees frem til 12. april).  

Elevene har også fått høre om forholdet mellom populærmusikk og kristendom fra 50-tallet og fremover, og samfunnsendringene i landet vårt. Opplegget vårt har omhandlet fordommer, og elevene har fått erfare hvordan en låt kan endre mening ut ifra hvem som fremfører den. 

Tusen takk til alle lærere og elever som har besøkt oss i januar!

  • 1/1
    Elvis og Arvid Wangberg: Elevene har fått et innblikk i samspillet mellom kristendom og populærmusikk fra 50-tallet og til i dag.
  • 1/1
    Mange tunge spørsmål: Men ingen svar har vært feil, når tiendeklassinger fra Trondheim kommune har deltatt på DKS på Rockheim.
  • 1/1
    Forskjellige reaksjoner: Noen ble kvalme, noen fikk lyst til å rydde, mens andre ble «emosjonelle» av å høre – og se – fremførelsen av moderne, amerikansk lovsang.
Museum24:Portal - 2024.11.2 5
Grunnstilsett-versjon: 2